Tranbär- & lingonbröd

Jag saknar lingongrova, så jag tänkte försöka mig på  att baka något liknande, och resultatet blev det här brödet! Jag hade inga lingon hemma så jag tog tranbär istället och det blev jättegott! Brödet flöt ut under jäsningen så jag fick ett jättestort platt bröd, så jag skulle rekommendera att jäsa brödet i jäskorg eller baka den i en form. Receptet kommer från boken Baka nytt - ännu godare bröd utan gluten av Maria Blohm och Jessica Frej.
 
Ingredienser
300 g kallt vatten
20 g färsk jäst
60 g mörk sirap
100 g rårörda lingon
50 g glutenfria havregryn
150 g teffmjöl
125 g glutenfritt havremjöl
1 ½ tsk salt
15 g fiberhusk
50 g frysta tranbär (eller lingon)
 
Gör så här
Blanda samman alla ingredienser och vänd sist försiktigt ner bären. Låt degen jäsa ca 2 timmar. Forma degen till en limpa och pudra med teffmjöl, låt jäsa 1 timme. Grädda i 225 grader i en timme. Låt limpan svalna helt innan du skär i den.
 
 
En kommentar publicerat i Bröd, Recept;
Taggar: Baka, Bröd, FODMAP, Glutenfritt, Laktosfritt, Mjölkfritt, Naturligt glutenfritt, Recept Print Friendly and PDF
#1 - - Malin:

Hej! Jättefin blogg! Har funderat och tänkte fråga om du möjligtvis har lust att skriva vad du tycker om tex brödet du lagar eller köper? Tex att om köpebrödet inte var nån höjdare, tex att det smakar konstigt, är torrt osv. Så slipper vi läsare köpa de värsta sorterna. Det vore jättekul om du ville göra det :)